Rabu, 26 Oktober 2011

Mengadu Domba Badan Tak Power

Beberapa minggu yang lalu ada dua tiga ketul budak gua datang mengadu domba. Muka masing-masing dah ada rupa penyu gua perhati. Dia orang mintak gua ajarkan dua tiga buah silat. Nak pukul orang tak bayar parking dia orang kata. Gua kasi tunjuk terer gua depan dorang masa tu jugak. Ada la dalam tiga ratus ribu orang datang tengok. Tapi gua steady je bukak bunga silat sambil tangan kanan pegang gelas teh.

Lepas aje gua ajarkan buah pukulan terunggul gua, bebudak gua tu blah. Keesokan harinya datang balik. Katanya buah silat yang gua turunkan tu memang terer. Tapi tangan dan body dia orang tak cukup power. Lembik! Patut la lu orang masih berada di cangkung yang lama. Nak berak pun payah teran. Apa dah.

Sepanjang pengalaman gua jadi abang Long ni, body gua takde la power mana. Kalau gua jentik buku lali Aaron Aziz tu boleh la dia tumbang dengan satu jentikan. Itu pun guna jari kelingking. Isunya sekarang bukan body lu power atau tidak. Skil pukul orang tu yang penting. Kalau body lu macam Jehan Miskin tapi gaya pukulan lu macam orang tumbuk cili baik lu tolong abah lu berkebun je. Skil tu skil. Bukan body.

Baru kena pukul sikit dah mengadu. Banyak songeh pulak tu. Tangan tak robot la, perut tak ketak la, bulu tak sekata la. Itu semua nombor dua. Runsing gua fikir hari hari. Habis duit peruntukan teh gua.

Ini ha hasil kerja terbaru gua. Lapan exposures gua taruk tampal kasi jadi sekeping ni. Boleh tahan keringat gua masa merakam siang tadi. Mujur la pak imam baru sampai. Sejuk hati gua tengok muka dia. Eceh gua bodek orang tua pulok.

Surau rumah gua. Nampak macam kecik je kan? Ada enam belas tingkat dalam tu.



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...