Sabtu, 21 Januari 2012

Brader Rokes!

Beberapa minggu yang lalu gua membawa diri gua yang makin berat ke Tasik Ampang Hilir. Gua pergi secara solo sambil menggalas beberapa jenis alatan yang sangat berat. Mujur badan steady gua masih kukuh dan montok. Gua pakai angkut selagi ada makwe menoleh manja kearah gua.

Mula mula gua sampai gua jeling sekilas kearah matahari. Ada satu geng awan ready nak buat hiruk di kawasan sekitar. Gua tarik kerusi kedai makan perlahan lahan. 

"Makcik! ABC satu, french fries tiga batang!"
"Baik dik."

Nampak tak kenapa gua begitu steady? Peh.

Lama juga gua tunggu makcik bergelang emas sampai ke paras dagu menyiapkan order gua yang banyak. Customer pun tidak le ramai mana. Ada la satu pasangan kelamin bersama seorang anak yang dipanggil 'bebi' walaupun sudah layak dinikahi. Tak lupa juga satu team brader rokes tempatan sedang mengepam rokok beli batang campur ABC share tiga orang. Gua juga yang rilek sorang je melepak.

Makan punya makan gua tak sedar matahari makin hilang dari pandangan makrifat gua. Gua kerling jam dua saat, hadui dah lambat. Setel bayar yuran ABC, gua park kat tepi tasik. Angin datang dua tiga gerombolan. Sedap betul anginnya. Rakam punya rakam, gua rasa tak sedap mata. Tak berapa nak molek rakaman gua petang tu. Tetiba datang satu brader sipi sipi sebelah gua. 

"Ambil foto ya bang?"
Aih bunyi indon ni.
"Iye" jawab gua dingin. Gua tarik muka sikit biar nampak real.

Gua maju beberapa tapak untuk mendapatkan rakaman versi lain. Komposisi pun gua tukar serba sedikit. Tetiba gua dengar bunyi tapak kaki ala ala beruang mengejar kancil. Bila gua toleh gua nampak brader indon tadi tengah sedap berlari ke family dia kat tepi tasik. Rupa-rupanya dia ingat gua nak ambik gambar family dia kat tepi tasik. Padahal tak masuk frame pun. Punya la dia posing kahkahkah!

Sekali lagi, mata gua tak sedap. Fedap punya pasal, gua bungkus semua alat dan gua susun langkah ke kereta. Jauh juga perjalanan. Sekali mandi boleh busuk balik baru sampai ke kereta. Bila gua cecah kawasan depan pagar, tetiba gua nampak satu kaler yang best. Hallamak ni yang gua kejar tadi. Gua buka balik semua alat gua dan rakam. Nyamuk punya la banyak masa tu gua tak heran. Berbintat bintat rambut gua masa tu. 


Foto ni juga sejenis HDR. Terdiri dari dua keping foto. Foto bawah gua pakai 5 jenis dedahan cahaya. Foto atas gua pakai 7 jenis dedahan cahaya. Kemudian, gua cantumkan kedua dua foto jadi sekeping macam ni. Ia dipanggil Vertorama. Atau nama panjang abah dia kasi Vertical Panorama. 

Gua harap lepas ni gua dapat sudut matahari terbenam lebih ngam. Cuaca pun gua harap boleh bagi kerjasama.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...