Ahad, 4 Mac 2012

Bandar Gua Cerah!


Salam sejahtera. Tak sejahtera pun takpe. Gua tak heran.

Foto ini merupakan salah satu dari siri gua menjejak gambor bandor. Dah lama gua perati area ni untuk dijejak. Baru hari tu gua berpeluang.

Kawasannya rileks, tak ramai orang perati. Cuma pemandangannya memang hiruk. Kereta berdesup, orang berpusu, kereta api menjalar. Abang polis juga ada sekali dua melirik mata menghadap makwe melintas. Pandai main engko ni.

Kali ni gua masih gunakan 'digital blending' sebagai pilihan untuk memproses foto ni. Gua kutip 5 exposures dari berpuluh exposures yang gua rakam kat sini dan proses perlahan lahan sambil gua hirup kopi pekat segelas. Satu exposure sebagai asas, satu exposure untuk kembalikan highlight details, satu exposure untuk kembalikan shadow details, satu exposure untuk kawasan abang polis, dan satu lagi exposure untuk kereta api. Penat gua tunggu dia lalu. Timing kena kemas.

Pakcik dan makcik gua ada juga tanya apa benda digital blending ni. Gua nak explain pun jadi lelah. Bukan gua tak nak cerita. Tapi gua tak reti nak cerita secara kasar. Pusing punya pusing ayat gua bagi. Entah dia faham ke tidok. Kekeke


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...