Jumaat, 5 Julai 2013

Tergulingnya Dr. Mursi

Sekali lagi Mesir menarik tumpuan dunia. Sedang enak aku dibuai mimpi pagi tadi, aku terjaga pukul tiga pagi. Saja aku buka talipon bimbit check fesbuk. Memang benar, Dr. Mursi sudah digulingkan rakyat Mesir. Masa tu aku adalah orang paling hairan dalam dunia. Mungkin ada yang lebih terkejut dan hairan di Marikh, Pluto dan bulan dalam sistem Suria.

Aku cukup kagum dengan Dr. Mursi. Ketegasan dan kelancangan dia bertitah membela nasib ummat Islam sendiri di Gaza dan Syria. Mari aku kongsikan serba sedikit fakta tentang Mursi yang mungkin korang sendiri tak kenal. Kim Jong Kook aje yang korang kenal kan. Kahkahkah!


  • The first elected arab president.
  • First civil president.
  • First arab president that memorises the whole Quran of by heart.
  • First arab president thats from an islamic party.
  • First arab president that allows people to criticise him, theres over 30 channels in egypt that insults him day and night.
  • First president that shakes hand with his previous prison guard. 
  • First arab president that forbids putting up his pictures in government buildings. first arab president that lives in a rented apartment and receives a normal wage just like any other egyptian.
  • First arab president that takes his family out on holidays on his own costs.
"Sembilan puluh lima ribu nyawa rakyatnya hilang, tapi Basyar Al-Assad dipertahankan. Tak setetes darah pun ditumpahkan Mursi, tapi dia dijatuhkan."
- Salim A. Fillah
Jangan bersedih. Ternyata ini dugaan buat kita semua. Turki melalui sejarah yang sama seperti Mesir sekarang. Dan lihat sendiri bagaimana kuat dan lantangnya Turki sekarang melawan US dan Israel. Tidak seperti negara arab yang lain. Pentingkan buncit perut sendiri dan poket anak bini. Tunduk dibawah telunjuk US dan Israel.

Sakit belakang pulak menulis benda benda berilmu ni. Aku masuk tidur dulu la. Kahkahkah!






LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...